De coronacrisis luidt een nieuwe werkelijkheid in met een grote economische recessie en een anderhalvemeter-samenleving.
Dat vraagt van jou, als ondernemer, een kritische blik op jouw visie, ambitie en strategie.
Business as usual bestaat immers niet meer. Hoe ziet die nieuwe werkelijkheid eruit?
Wat betekent dat op korte en lange termijn voor jouw organisatie? Wat wil je concreet bereiken? Hoe pak je het aan en wat betekent dat voor medewerkers en klanten? Moeten we fors bezuinigen en wachten tot de storm overwaait? Of als het enigszins kan gericht investeren in nieuwe ontwikkelingen en marktkansen die zich ook in crisistijd aandienen?
Dat vraagt van jou, als ondernemer, een kritische blik op jouw visie, ambitie en strategie.
Business as usual bestaat immers niet meer. Hoe ziet die nieuwe werkelijkheid eruit?
Wat betekent dat op korte en lange termijn voor jouw organisatie? Wat wil je concreet bereiken? Hoe pak je het aan en wat betekent dat voor medewerkers en klanten? Moeten we fors bezuinigen en wachten tot de storm overwaait? Of als het enigszins kan gericht investeren in nieuwe ontwikkelingen en marktkansen die zich ook in crisistijd aandienen?
Succesvol ondernemen in het nieuwe normaal begint met een visie, flexibiliteit, creativiteit en een goed verhaal.
Blijf nauw verbonden met de wensen, behoeften, verwachtingen en gedragingen van klanten. Want die veranderen door de sterk gewijzigde omstandigheden. Denk alleen al aan de enorme vlucht die thuiswerken, digitale zorg, afstandsonderwijs, hulpinitiatieven, thuisvermaak en online shoppen hebben genomen.
Blijf nauw verbonden met de wensen, behoeften, verwachtingen en gedragingen van klanten. Want die veranderen door de sterk gewijzigde omstandigheden. Denk alleen al aan de enorme vlucht die thuiswerken, digitale zorg, afstandsonderwijs, hulpinitiatieven, thuisvermaak en online shoppen hebben genomen.
Je kunt jouw visie aanscherpen door vanuit bovenstaande verschillende elementen naar de toekomst te kijken. Wat betreft je kijk op de toekomst, ontwikkel jouw visie op zaken als wendbaarheid, klantgerichtheid, innovatie en digitale transformatie. Het proces van visievorming levert niet alleen een breed gedragen beeld van de toekomst op, maar ook draagvlak voor het realiseren van die visie.
Een visie gaat pas leven en werken als iedereen in de organisatie die visie begrijpt en ernaar handelt. Het gaat dus niet alleen om de visie zelf, maar ook om de kunst om die visie goed voor het voetlicht te brengen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus het helpt om jouw visie te visualiseren én tastbaar te maken.
Zo heeft het Prinses Máxima Centrum een duidelijke visie op oncologische kinderzorg. Volgens hen is bundeling van de beste zorg, onderzoek, onderwijs en opleiding in één nationaal centrum nodig. Dit zou de overlevings- en genezingskansen én kwaliteit van leven van kinderen met kanker verbeteren. Het resultaat na jaren voorbereiding is een spiksplinternieuw kankercentrum in Utrecht. Dit is kind- en gezinsvriendelijk, en heeft de beste specialisten, een integrale aanpak en ontwikkelingsgerichte zorg voor het hele gezin.
Naast een gezamenlijk beeld van de toekomst is ook de ambitie van de organisatie van belang: ‘Wat willen we in die (verre) toekomst bereiken? Wat voor soort organisatie willen we zijn, wat is ons bestaansrecht en waarin maken we het verschil?’
Het gaat bij ambities niet om het formuleren van een SMART-doel voor omzet, winst of marktaandeel, maar om meerwaardecreatie. Dus kijk niet alleen naar het eigen belang, maar ook naar het algemeen belang. Denk aan het oplossen van vraagstukken op het gebied van milieu, gezondheidszorg, armoede en werkgelegenheid.
Uitdagende ambities kunnen medewerkers inspireren, motiveren en mobiliseren. Een goede ambitie is uitdagend, passie gedreven, brengt mensen in beweging en is haalbaar op de lange termijn.
Uitdagende ambities kunnen medewerkers inspireren, motiveren en mobiliseren. Een goede ambitie is uitdagend, passie gedreven, brengt mensen in beweging en is haalbaar op de lange termijn.
Google werkt al jaren onverstoord aan zijn grenzeloze ambitie ‘to organize the world’s information and make it universally accessible and useful’. De ambitie van Tony’s Chocolonely mag er ook zijn: 100% slaafvrije chocola. Wie wil dat niet? Philips wil het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties die de wereld om ons heen gezonder en duurzamer maken, met als doel om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd.
Naast een heldere kijk op de toekomst, mét uitdagende ambities, is een sterke en helder beschreven bedrijfscultuur onmisbaar voor een toekomstbestendige organisatie. Met de juiste cultuur kun je de juiste medewerkers aantrekken, binden, inspireren en motiveren. Het helpt je ook bij het nemen van besluiten.
Organisaties omarmen maar al te graag waarden als klantgericht, ondernemend, menselijk, duurzaam, leergierig, samenwerken, innovatief en durf. Bij veel organisaties komen dit soort waarden niet verder dan het papier. De kunst is dus om de gezamenlijk vastgestelde waarden te vertalen naar het gewenste (wendbare) gedrag op de werkvloer. Daar kun je diverse instrumenten voor inzetten.
In de eerste plaats is dit voorbeeldgedrag door leidinggevenden. Dat is cruciaal, want goed voorbeeld doet goed volgen. Verder kun je denken aan werving van medewerkers met het juiste DNA (strenge selectie aan de poort), inwerkprogramma’s (onboarding), inspirerende werkomgeving, opleiding, training on the job, coaching en ‘manifesten’, zoals de 7 zekerheden van Jumbo of het ‘doeboek’ van zelforganisatiepionier Finext. Dan weet iedereen wat de bedoeling is en welk gedrag daarbij hoort.
In de eerste plaats is dit voorbeeldgedrag door leidinggevenden. Dat is cruciaal, want goed voorbeeld doet goed volgen. Verder kun je denken aan werving van medewerkers met het juiste DNA (strenge selectie aan de poort), inwerkprogramma’s (onboarding), inspirerende werkomgeving, opleiding, training on the job, coaching en ‘manifesten’, zoals de 7 zekerheden van Jumbo of het ‘doeboek’ van zelforganisatiepionier Finext. Dan weet iedereen wat de bedoeling is en welk gedrag daarbij hoort.
Coolblue wil het klantvriendelijkste voorbeeldbedrijf van Nederland zijn. Dat maakt Coolblue ook waar, gezien de onstuitbare groei en de verkiezing tot meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland in 2018 en nummer twee in 2019. Coolblue doet “alles voor een glimlach” en wil met zijn Rotterdamse nuchterheid “gewoon verwonderen”.
Dat betekent verwachtingen overtreffen, iets anders doen dan een ander, en net dat stapje extra zetten. Op basis van de waarden eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon, doen. De kracht van Coolblue is dat men de ambities en waarden perfect heeft vertaald naar gedrag op de werkvloer: obsessieve klantvriendelijkheid.
De volgende stap is om jouw visie, ambitie en waarden samen te brengen in een pakkend verhaal. Juist in omgevingen met meer onzekerheid en minder vaste structuren en regels is een pakkende corporate story belangrijk. Hiermee kan je mensen aanspreken, stimuleren en binden om samen, met alle neuzen in dezelfde richting, de ambities van de organisatie waar te maken.
Storytelling gaat over het vertellen van dat verhaal. Denk aan de inspirerende verhalen van betekenisvolle ondernemingen als Triodos Bank (duurzaam bankieren), Toms (one for one-programma ter ondersteuning van armen in de derde wereld), Dove (echte schoonheid zit vanbinnen), Thuisafgehaald.nl (sociaal ondernemen door delen) en Gulpener (duurzame bierbrouwer).
Overbodig om te zeggen dat jouw verhaal eerlijk, geloofwaardig en liefst ook betekenisvol moet zijn. Dat helpt ook in de war for talent, want de nieuwe generatie medewerkers geeft in onderzoek aan dat ze het belangrijk vindt dat bedrijven en werkgevers van betekenis zijn voor de maatschappij.
Overbodig om te zeggen dat jouw verhaal eerlijk, geloofwaardig en liefst ook betekenisvol moet zijn. Dat helpt ook in de war for talent, want de nieuwe generatie medewerkers geeft in onderzoek aan dat ze het belangrijk vindt dat bedrijven en werkgevers van betekenis zijn voor de maatschappij.
Bierbouwer Gulpener koos als familiebedrijf in de jaren negentig al voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Men sloot een ‘verbond met de natuur’, dat door alle medewerkers werd ondertekend. De slogan van de brouwerij werd veranderd van “rijk aan smaak, rijk aan traditie” in “drink op de toekomst”. Alle benodigdheden worden in de eigen regio ingekocht en de hop wordt zelf geteeld.
Gulpener werd al gekozen tot het meest duurzame bedrijf en beste familiebedrijf van Nederland en wil in 2020 de succesvolste en meest duurzame bierbrouwer zijn. Daarom komt er een nieuwe brouwerij, waarin men nog duurzamer, sneller en flexibeler in kleine batches kan produceren. Een sterk merk met mooi verhaal, dat medewerkers en klanten enthousiast en overtuigend uitdragen.